
Különjárat Csepelen
2024.05.01., szerda - Különjárat Csepelen
A főváros közlekedéstörténetének egyik fontos fejezete az Ikarus 435-ös típusú csuklós autóbuszok megjelenése, különösen Csepel városrészben, ahol hosszú éveken át a mindennapi tömegközlekedés gerincét adták. Ezek a járművek nemcsak technikai újítást, hanem karakteres jelenlétet is hoztak a helyi utcaképbe.
Csepelen a 435-ös buszok elsősorban a jelenleg ArrivaBus (de korábban BKV) alá tartozó városi járatokon teljesítettek szolgálatot. Olyan fontos útvonalakon jelentek meg, mint például:
- 35-ös és 36-os busz (Pestszentlőrinc - Csepel)
- 148-as, 151-es és 152-es (Kőbánya - Kispest - Csepel)
- 159-es (Csepeli lakótelepi járat)
- 179-es (Közvágóhíd - Csepel)
Ezeken a vonalakon az utasforgalom rendszerint nagy volt, így a csuklós, nagy kapacitású járművek – mint a 435-ös – tökéletes választásnak bizonyultak. A tágas belső tér, a széles ajtók és a korszerűbb hajtáslánc kényelmesebb utazást tett lehetővé a csepeliek számára. A 435-ösök sokáig meghatározó látványosságok voltak a csepeli közterületeken. A tipikus kék-szürke festésű buszok és a jellegzetes „Ikarus-morajlás” összeforrt a kerület mindennapjaival. A 435-ös típus lassan, de biztosan kezdett kikopni a budapesti forgalomból, így Csepelről is. Az alacsonypadlós MAN és Mercedes-Benz típusok átvették a szerepüket, és a 435-ösök sorra selejtezésre kerültek. Az utolsó példányok a 2010-es évek közepéig voltak forgalomban, és sok helyi lakos számára nosztalgikus emlék maradt egy-egy reggeli csuklós utazás a jól ismert buszon.
Ezen az elven elindulva szerettünk volna egy kicsit nosztalgiázni, így Május 1-jén, a munka ünnepén visszahoztuk Csepelre az Ikarus 435-ös élményt. Kőbánya alsó vasútállomástól indulva néhány fotómegállást követően meg is érkeztünk Csepel, Határ utcához, a 151-es busz végállomására. Ezt követően átmentünk a Szent Imre térre, ahonnan berjártuk a 71-es, a 152-es és a 159-es vonalakat számos fotómegállással. Egy rövid pihenő után ismét megindultunk a Szent Imre térről. Pózoltunk a D14-es komppal, majd a 148-as viszonylat útvonalán elindultunk vissza Kőbánya-Kispest felé. Még itt is volt néhány fotómegállás és késő délutánra be is érkeztünk a Köki Terminál alá, ahol véget ért a nosztalgia utazás.